söndag 23 januari 2011

Veckans fönster

Veckans fönster: Lyxigt
Följ med till Ponte Vecchio i Florens.
Bron har alltid varit värd för butiker och affärsmän.



1593 intog guldsmeder de små butikerna när slaktarna som då hade monopol där förbjöds att driva sin verksamhet på bron. Ledarna för staden ville ha en vackrare och kanske lyxigare verksamhet på Ponte Vecchio.


En tidig morgon i oktober 2008 vandrade vi över bron. Vissa av affärsmännen hade inte öppnat sin verksamhet som liknar lådor eller kistor när de är stängda.


Det är lyxigt att handla smycken på Ponte Vecchio och för Kristina och övriga i vårt sällskap var det fönstershopping som gällde.

Ordet bankrutt sägs härstamma från företeelser på den här bron och kommer från de italienska uttrycken bancorotto eller banca rutta. Vad de betyder får den intresserade själv forska kring.

Fler lyxiga fönster hittar ni hos Susanne.



9 kommentarer:

Pumita sa...

Det är en charmig liten bro, Ponte Vecchio, och fönstertittande är ju gratis som tur är. Men att få besöka Firenze är lyxigt bara det. :)

Susanne sa...

"Banca rotta", jodå, det har sin historia.

Firenze är i alla fall en underbar stad att besöka och Ponte Vecchio något alldeles speciellt.

Anonym sa...

underbara bilder. can tänka mig att man blir bankrutt när man går in i sådana butiker, jag hade nog också hållit mig utanför och bara beskådat. =)

Pysselfarmor sa...

Det var roligt att återse detta! Där är det ....Guld guld guld

Klimakteriehäxan sa...

Vill gärna se med egna ögon! Men än så länge har jag inte kommit till Florens. Fast jag fortsätter hoppas ...

Min plats i solen sa...

Hej Karin!

Tack för din kommentar på min blogg vilken i sin tur ledde mig hit till din fina blogg. :)

Härliga bilder som får mig att minnas tillbaka till mitt enda besök i Florens för många år sedan. En underbart vacker stad som jag gärna vill återvända till. :)

Ha en riktigt fin måndag Karin!

Kram Lotta

Jah Hollis sa...

Lyxigt var det rätta ordet där.

Anna tassar in.. sa...

Lyxens lyx..du ..himmel vilket passande inslag...jag blir sååå glad att du blivit en fönstersamlare som jag...

Chris_P sa...

vilka fina bilder!! Nu fick jag nåt att se fram emot ännu mer. Florens står på semesterschemat i juli :o)