söndag 14 augusti 2011

Gröna fönsterluckor

....på Mallorca blev ett samtalsämne tack vare veckans gröna fönstertema. Därför blir det nu en liten tur till några små pärlor som vi besökt.


Vi börjar i Binissalem beläget på Mallorcas Centralplatå, Es Pla. En fin gammal stad med 100-åriga stenbyggnader.


Här kan man besöka marknaden och sedan slå sig ner på ett litet torg och fika tillsammans med lokalbefolkningen. Inte många turister här. Binissalem är ett av öns vindistrikt och här har vi besökt flera vingårdar av olika storlek.

En kort bilresa bort ligger Santa Maria del Cami, som också bjuder på fina vingårdar. Längs huvudgatan som också är genomfartsled


...har husen lite annorlunda karraktär, men fortfarande med gröna fönsterluckor.


I Sineu, som också ligger på Centralplatån, hittade jag den här gamla byggnaden alldeles intill kyrkan.

Nu är vi i Pollença som är en mycket charmig stad. Här ser ni en skymt av gröna luckor. Bilden är en av mina favoriter. Kanske just för att vi kom körande här in i den lilla gränden när vi följde skyltarna till centrum.

Fullt av mysiga små gränder


...och härliga torg. Club Pollença ligger på Plaça Mayor och här är det full aktivitet när det är söndagsmarknad.


Innanför stadsmuren i Alcudia

....är det många fina gränder och över allt skymtar gröna fönsterluckor.


Mannen får avsluta vår tur och för mig känns det här typiskt för Mallorca, men jag har aldrig besökt någon annan plats i Spanien. Kanske där är liknande miljöer?



6 kommentarer:

Pumita sa...

Härliga bilder! Liknande miljöer finns det men så många gröna fönsterluckor har jag inte sett någonstans, varken i Spanien eller på andra håll. :)

Anna tassar in.. sa...

Pollenca..himmelska plats..jag minns det som igår fast det är måååånga år sedan jag var där..

Mmmm inte så många turister..mer lokalbefolkning..jag bara älskar sådant..sån' tur att jag är med dig på Mallorca vi tycker ju såå lika..:)

Du den där tonen..färgen på stenhusen är som kärlek..man vill bara ha mer o mer..:)

Bitten sa...

Jag längtar tillbaka!

bakom berget sa...

Ljuvliga bilder från en ljuvlig ö. Jag älskar Mallorca!
Ha en fin vecka! Kram Åsa.

Ninni sa...

Vilka härliga miljöer...Kanske måste det bli en tur till Mallorca :)
Må så gott!

Jah Hollis sa...

Det var ju en väldans massa gröna fönster. Nog verkar det vara en typisk färg för platsen.