lördag 13 augusti 2011

Veckans fönster: Grönt

Gröna fönster och fram för allt gröna fönsterluckor förknippar jag med Mallorca. Precis som blått får mig att tänka på Grekland.


Mitt val kanske inte visar det riktigt gamla, typiska fönstret i Mallorcas små gränder.



Här befinner vi oss i Artà på Mallorcas nordöstra kust. En trevlig liten stad med många konstnärsbutiker. Huset ligger invid huvudgatan och ger intryck av att vara en officiell byggnad, men för tillfället väldigt igenbommad. Inramad av skir grönska och gröna lyktstoplar.


Jag står precis framför byggnaden och spanar upp längs huvudgatan. Längst upp skymtar kyrktornet. Vägen dit kantas av charmiga små butiker.


Fler gröna fönster hittar du hos Susanne.

12 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Fin byggnad med tjusigt gröna fönster. Men den ser lite ödslig ut.

Ninni sa...

Det låter som en mysig stad. Jag hade ingen aning om att gröna fönsterluckor var typiskt för Mallorca...men så har jag heller aldrig varit där.

Anna tassar in.. sa...

Ja men hallå...det känns som om jag går här på gator o i gränderna..tätt bakom dig o njuter..himmel så trevligt vi har Karin..så vackra fönster du visar mig..oj..jag springer ifatt..snart tar jag dig helt lätt under armen och så knallar vi bort o sätter oss i skuggan :)en cappuccino..vill du ha? Jag bjuder..

Bitten sa...

Jag har inte tänkt på de gröna fönsterluckorna förrän jag såg alla bilder från förra året och i år, men du har naturligtvis rätt!

larans sa...

Ser onekligen lite tillbommat ut, men de kanske är på semester också...i Sverige kanske?

Pumita sa...

Vackra gröna fönsterluckor i en underbar miljö! Dit vill jag resa. :)

Mona sa...

Det är så vackert med gröna fönster och fönsterluckor. Men du har alldeles rätt. I Grekland ska det vara blått!

Ninnie sa...

Vilket vackert hus!

SigridfraEnget sa...

Dette var stilrent og fint, synes jeg. Ser ut til å være en trivelig by.

Erik "Semlan" sa...

Intressant, är det så markant? Ja, jag menar med de gröna fönsterluckorna på Mallorca. De blåa fönstren och dörrarna i Grekland känner jag till.
Artà ser mysigt ut, lustiga lyktstolpar som ger indirekt ljus. Fanns de på fler ställen på ön? Vad gav de för ljus, vet du? Det gamla huset med de gröna fönsterluckorna ser fint ut. Håller med dig om att huset ser officiellt ut.
Tack för din kommentar.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Det vekker gode minner fra Mallorca. Her er det nok av motiver for de fleste utfordringer.
Vakkert ;:OD)

Pysselfarmor sa...

Och jag tänkte att det kanske är siesta där bakom fönsterluckorna, men så kan det ju inte vara ....eller?! ;-)